2013. augusztus 31., szombat

[Evangelium] 2013-08-31

2013. augusztus 31. – Szombat

Abban az időben Jézus a következő példabeszédet mondta tanítványainak: Egy
ember egyszer idegenbe készült, ezért összehívta szolgáit, és rájuk bízta
vagyonát. Az egyiknek öt talentumot adott, a másiknak kettőt, a
harmadiknak pedig egyet, kinek-kinek rátermettsége szerint, aztán útra
kelt. Aki öt talentumot kapott, menten elkezdett vele kereskedni, és másik
ötöt nyert rajta. Ugyanígy az is, aki kettőt kapott, másik kettőt
szerzett. Az pedig, aki csak egyet kapott, elment, ásott egy gödröt, és
elrejtette a földbe urának ezüstjét.

Hosszú idő elteltével megjött a szolgák ura, és számadást tartott velük.
Jött az, aki öt talentumot kapott: hozott másik ötöt is, és így szólt:
„Uram, öt talentumot adtál nekem, nézd, másik ötöt nyertem rajta." Az úr
így válaszolt: „Jól van, te derék és hűséges szolga! A kevésben hű voltál,
sokat bízok rád: Menj be urad örömébe!" Jött az is, aki két talentumot
kapott, és így szólt: „Uram, két talentumot adtál nekem, nézd, másik
kettőt nyertem rajta." Az úr így válaszolt: „Jól van, te derék és hűséges
szolga! A kevésben hű voltál, sokat bízok rád: Menj be urad örömébe!"
Végül jött az is, aki csak egy talentumot kapott. Így szólt: „Uram!
Tudtam, hogy kemény ember vagy, ott is aratsz, ahová nem vetettél, és
onnan is szüretelsz, ahová nem ültettél. Félelmemben elmentem hát és
elástam a földbe a talentumodat. Nézd, ami a tied, visszaadom neked!"
Válaszul az úr ezt mondta neki: „Te gonosz és lusta szolga! Ha tudtad,
hogy aratok ott is, ahová nem vetettem, és szüretelek onnan is, ahová nem
ültettem, ezüstjeimet a pénzváltóknak kellett volna adnod, hogy ha
megjövök, kamatostul kapjam vissza! Vegyétek csak el tőle a talentumot és
adjátok oda annak, akinek tíz talentuma van! Mert akinek van, annak még
adnak, hogy bővelkedjék: és akinek nincs, attól még azt is elveszik, amije
van! Ezt a hasznavehetetlen szolgát pedig vessétek ki a külső sötétségre!
Ott sírás lesz és fogcsikorgatás!"
Mt 25,14-30

Elmélkedés:

A Krisztus jövetelére való várakozás új szempontja kerül elő a mai napon.
A tegnap olvasott rész az ő érkezésének idejére vonatkozik, míg a
talentumokról szóló példabeszéd az ezt megelőző időszakra. A történetben
szereplő úr a szolgákra bízza javait, ezt jelképezi a talentumok
kiosztása. A rábízott vagyonnal mindenkinek gazdálkodnia kell. A szolgák
tehetségük és a rájuk bízott vagyon mértéke szerint kamatoztatták azt,
illetve olyan is volt, aki félelmében elásta. Ez utóbbit végül
helytelennek minősíti az úr. A talentumokkal való gazdálkodás
nyilvánvalóan kockázatot rejt magában, hiszen el is lehet azt veszíteni.
Ezt azonban vállalni kell, mert a tétlenség nagyobb bűn.
Istentől képességeket és adottságokat kapunk, amelyet helyesen és az ő
akarata szerint kell felhasználnunk. Nem elég a megőrzés minimalizmusa,
hanem a tettrekészség, a cselekvés egyre többet hoz ki abból, amit az Úr
neki juttatott. Ebből a példázatból is kiderül, hogy nem egyformák, hanem
különbözőek az emberi adottságok. Mégsem kell senkinek a másikhoz
hasonlítania magát, nem kell irigykedni, hanem mindenkinek a magáéval kell
gazdálkodnia. A kevéssel is úgy kell bánni, hogy több legyen, s lehessen
látni a fejlődést. A nagyobb képességek viszont nagyobb felelősséget is
kívánnak. A képességeket lelki fejlődésünkre és embertársaink javára kell
felhasználnunk. Használjuk Isten szándékainak megfelelően mindazt a jót,
ami bennünk van és éljünk a kegyelemmel, amelyet nekünk ad!
© Horváth István Sándor
 
 

Imádság:

Ó, végtelen Szeretet, aki az Atyától és a Fiútól származol, add meg nekem
az istengyermekség szellemét, taníts meg arra, hogyan kell mindig Isten
gyermekéhez méltóan cselekednem! Maradj bennem! Add, hogy én is mindig
benned maradjak, és úgy szerethesselek, ahogyan te szeretsz engem! Nálad
nélkül semmi vagyok. Magamtól semmire sem megyek. De egyesíts önmagaddal,
tölts el szereteteddel, hogy általad az Atyával és a Fiúval mindig
egyesüljek!

 
A mai evangélium és elmélkedés szövege itt hallgatható meg:
http://evangelium.katolikus.hu/audio/NE20130831.mp3
 
_______________________________________________
Evangelium minden nap
http://www.evangelium365.hu/

Evangelium@lista.hcbc.hu
http://lista.hcbc.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/evangelium

Nincsenek megjegyzések:

Blogarchívum