2013. július 23., kedd

[Evangelium] 2013-07-23

2013. július 23. – Kedd, Szent Brigitta, Európa társvédőszentje

Abban az időben Jézus ezt mondta tanítványainak: Én vagyok az igazi
szőlőtő, Atyám a szőlőműves. Minden szőlővesszőt, amely nem hoz gyümölcsöt
bennem, lemetsz rólam, azt pedig, amely gyümölcsöt hoz, megtisztítja, hogy
még többet teremjen. Ti már tiszták vagytok a tanítás által, amelyet
hirdettem nektek. Maradjatok bennem, akkor én is bennetek maradok. Miként
a szőlővessző nem hozhat gyümölcsöt magától, ha nem marad a szőlőtőn, úgy
ti sem, ha nem maradtok bennem. Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők.
Aki bennem marad, és én őbenne, az bő termést hoz. Mert nélkülem semmit
sem tehettek. Aki nem marad bennem, azt kivetik, mint a szőlővesszőt, és
elszárad. Összeszedik, tűzre vetik és elégetik. Ha bennem maradtok, és
szavaim is bennetek maradnak, akkor bármit akartok, kérjétek, és
megkapjátok. Azáltal dicsőül meg Atyám, hogy bő termést hoztok, és
tanítványaim lesztek.
Jn 15,1-8

Elmélkedés:

Szent Brigitta ünnepén a szőlőtőről és a szőlővesszőkről szóló
példabeszédet olvassuk. Jézus példabeszédének értelme világos: Krisztus
tanítványa úgy kapcsolódik Mesteréhez, mint a szőlővesszők a szőlőtőhöz. A
kapcsolat nem egyirányú, hanem kölcsönös. Ahogyan ő ragaszkodik hozzánk,
úgy kell nekünk is kitartanunk mellette, és ahogyan ő szeret minket, úgy
kell nekünk is szeretnünk őt. E nélkül elszakadnánk tőle, és nem tudnánk
nemhogy bőséges, de semmilyen termést sem hozni.
A példabeszéd egyik kulcsszava az „igazi." Jézus ezzel kezdi szavait: „Én
vagyok az igazi szőlőtő" (Jn 15,1). Miért emeli ki ezt? Az ószövetségi
írásokban, főként a prófétai jövendölésekben gyakran szerepel az a
hasonlat, amely szerint a választott nép az Isten szőlőskertje. A nép az
Isten tulajdona, ahogyan a szőlőskert a gazdájáé. A hasonlat tehát a nép
és Istene közötti szövetséget jelképezi. Jézus valójában önmagára
alkalmazza ezt a korabeli emberek számára jól ismert hasonlatot. Azzal,
hogy „igazi szőlőtőnek" nevezi magát, azt állítja, hogy a régi szövetség
helyébe újat hoz ő, az új szőlőtő. Isten új választott népéhez azok
tartoznak, akik Jézushoz és az ő közösségéhez kapcsolódnak.
A közösség belső megosztottsága, valamint a külső üldözések azt
eredményezhetik, hogy valaki leszakad a szőlőtőről, azaz eltávolodik
Krisztus szeretetétől. Annak érdekében, hogy valamennyien megmaradjunk
szeretetében, a közösség belső egységének megteremtésére és megőrzésére
kell törekednünk, és erősítenünk kell egymást, hogy a külső nehézségeket
és a támadásokat is elviseljük.
© Horváth István Sándor
 
 

Imádság:

Uram, adj erőt, nehogy kifulladjak az úton, hogy segítsük egymást a holnap
felé haladtunkban, hátra nem tekintve, nem méricskélve, mibe kerül a
segítség. Adj erőt, hogy bátran szembenézzek a jövő feladataival, melyeket
várnak tőlem az emberek, vagyis Te. Adj erőt, hogy úgy reméljek, mintha ma
reggel kezdődnék az életem.

 
A mai evangélium és elmélkedés szövege itt hallgatható meg:
http://evangelium.katolikus.hu/audio/NE20130723.mp3
 
_______________________________________________
Evangelium minden nap
http://www.evangelium365.hu/

Evangelium@lista.hcbc.hu
http://lista.hcbc.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/evangelium

Nincsenek megjegyzések:

Blogarchívum