2016. május 10., kedd

[Evangelium] 2016-05-10

2016. május 10. – Kedd

Jézus az utolsó vacsorán tekintetét az égre emelte, és így imádkozott:
„Atyám, eljött az óra. Dicsőítsd meg Fiadat, hogy Fiad is megdicsőítsen
téged! Te hatalmat adtál neki minden ember fölött, hogy mindenkinek, akit
neki adtál, örök életet adjon. Az örök élet pedig az, hogy megismerjenek
téged, az egy igaz Istent, és Jézus Krisztust, akit te küldtél. Én
megdicsőítettelek téged a földön. A feladatot, amelyet rám bíztál,
teljesítettem. Atyám, most te dicsőíts meg engem azzal a dicsőséggel,
amelyben részem volt nálad a világ teremtése előtt! Kinyilatkoztattalak
téged az embereknek, akiket e világból nekem adtál. Tieid voltak, és nekem
adtad őket. Tanításodat megtartották. Most már tudják, hogy minden, amit
nekem adtál, tőled van. Hiszen én a tőled vett igéket mondtam el nekik, ők
pedig elfogadták: megismerték az igazságot, hogy tőled jöttem, és hittel
elfogadták, hogy te küldtél engem. Értük könyörgök. Nem a világért
könyörgök, hanem értük, akiket nekem adtál. Tieid ők– hiszen a tied
mindaz, ami az enyém, és minden az enyém, ami a tiéd –, és én
megdicsőültem bennük. Én nem maradok tovább itt e világban, ők azonban a
világban maradnak. Én most hozzád megyek."
Jn 17,1-11a

Elmélkedés:

Az utolsó vacsora leírása sorában új részhez érkeztünk. Az eddigiekben
Jézus a jelenlévőkhöz intézte szavait, mostantól viszont a mennyei
Atyához. Tehát már nem egy beszédet mond, hanem imádkozik, s az ő imája
feltárja számunkra a megváltás számos elemét, titkát. Egyedül János
evangéliumában olvashatjuk ezt az imát, az áldozatát meghozni szándékozó,
a szenvedést és az önfeláldozást önként vállaló Fiú imáját, amelyet az
áldozatot kérő és elfogadó mennyei Atyához intéz.
Mai elmélkedésünkben ne részletezzük az ima tartalmát, hanem arra
figyeljünk, hogy az utolsó vacsora eseményei miként jelennek meg a mi
szentmisénkben. Az utolsó vacsora a lábmosással, egy megtisztulási
szertartással kezdődött, amely a szentmise elején bűnbánati szertartásban,
mint lelki megtisztulásban jelenik meg. Ezt követte Jézus tanítása,
amelynek megfelel a szentmise tanító része az olvasmányokkal, a
zsoltárral, az evangélium felolvasásával, valamint annak magyarázatával, a
szentbeszéddel. Az utolsó vacsora harmadik szakaszában Jézus imádkozik és
felajánlja önmagát az Atyának. A szentmisében ugyanez ismétlődik meg,
pontosabban válik jelenvalóvá, Jézus felajánlja önmagát és mi is
felajánljuk az ő áldozatával együtt önmagunkat Istennek. A szentmisén
érdemes tudatosan odafigyelnünk ezekre a részekre, így válik részvételünk
valóban áldozattá.
© Horváth István Sándor
 
 

Imádság:

Könyörülj rajtam, Uram, Jézus Krisztus, mint ahogy a jobb latoron
könyörültél! Hatalmas kegyelmedbe ajánlom értelmemet, lelkemet, testemet,
becsületemet és minden javamat. Oltalmazz engem és szeretteimet, minden
embertársamat a gonosztól, kártól és veszedelemtől. Öld ki belőlünk a bűn
átkát, és add, hogy új életet éljünk!
Canisius Szent Péter

 
A mai olvasmány és a zsoltár szövege itt olvasható:
http://igenaptar.katolikus.hu/
 
A mai evangélium és elmélkedés szövege itt hallgatható meg:
http://evangelium.katolikus.hu/audio/NE20160510.mp3
 
_______________________________________________
Evangelium minden nap
http://www.evangelium365.hu/

Evangelium@lista.hcbc.hu
http://lista.hcbc.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/evangelium

Nincsenek megjegyzések:

Blogarchívum