2015. december 29., kedd

[Evangelium] 2015-12-29

2015. december 29. – Kedd

Amikor Mózes törvénye szerint elteltek Mária tisztulásának napjai, szülei
felvitték Jézust Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak, amint az Úr
törvénye előírja: „Minden elsőszülött fiú az Úr szent tulajdona." Ekkor
kellett Máriának, ugyancsak az Úr törvénye szerint, „egy pár gerlét vagy
két galambfiókát" tisztulási áldozatul bemutatnia.
És íme, volt Jeruzsálemben egy Simeon nevű férfiú, egy igaz és istenfélő
ember, aki Izrael vigaszára várt, és a Szentlélek lakott benne. A
Szentlélek kinyilatkoztatta neki, hogy nem lát halált addig, amíg meg nem
látja az Úr Fölkentjét. A Lélek arra indította, hogy menjen a templomba,
amikor a gyermek Jézust odavitték szülei, hogy a törvény előírásai szerint
cselekedjenek vele. Simeon a karjára vette őt, és így magasztalta Istent:
„Most már elbocsáthatod szolgádat, Uram, szavaid szerint békességben, mert
szemeim meglátták szabadításodat, melyet minden nemzet számára
készítettél, hogy világosság legyen: kinyilatkoztatás a pogányoknak, és
dicsőség népednek, Izraelnek."
Jézus atyja és anyja ámulva hallgatták mindazt, amit Simeon mondott.
Simeon pedig megáldotta őket, és így szólt Máriához, Jézus anyjához: „Lám,
e Gyermek által sokan elbuknak és sokan feltámadnak Izraelben! Az
ellentmondás jele lesz ő – még a te lelkedet is tőr járja át –, hogy
napfényre kerüljenek sok szívnek titkos gondolatai!"
Lk 2,22-35

Elmélkedés:

Szent Lukács csupán néhány eseményt jegyez le evangéliumában Jézus
gyermekkoráról, ezek közé tartozik a templomi bemutatás is, amiről ma
olvasunk. Az evangélista nem az esemény történeti leírását adja, hanem
jelképes elemeket mutat be. Ezek közül elsőként az „elsőszülött fiú"
említését érdemes kiemelnünk. Az újszülött gyermek, Jézus nem csupán Mária
elsőszülött gyermeke, hanem a mennyei Atya elsőszülött és egyszülött Fia
is. A mózesi törvény ugyan előírta az elsőszülöttek megváltását,
kiváltását, de ezt nem kellett feltétlenül a jeruzsálemi templomban
megtenni. Az evangélista az esemény helyszínéül a szent helyet, a
jeruzsálemi templomot jelöli meg, s ezzel hangsúlyozza, hogy ez a kiváltás
Jézus esetében az ő Atyjának házában történt. A templomban megjelenő
Simeon és Anna azokat jelképezik, akik a korábbi korokban a Messiás
jövetelére vártak, illetve akik a későbbi időkben Jézusban felismerik a
Megváltót.
A kis Jézust édesanyja, Mária, és nevelőapja, József viszik a templomba.
Ők a kezdeményezők, ők cselekszenek, Jézus pedig kisdedként elviseli ezt.
Ám a templomi bemutatáskor Mária és József szerepe megváltozik, a
mindenható Istennek ajánlják a gyermeket, ők maguk pedig a gyermek
szolgálóivá válnak. Milyen jó volna, ha minden szülő így ajánlaná Istennek
és ilyen alázattal nevelné gyermekét.
© Horváth István Sándor
 
 

Imádság:

Betlehemi Gyermek, a béke prófétája, bátorítsd a párbeszéd és a
kiengesztelődés kezdeményezéseit, támogasd a béketörekvéseket, amelyek
félénkek, de mégis telve vannak reménységgel, s már a megvalósulás útjára
léptek a világban élő oly sok fivérünk és nővérünk békésebb jelenéért és
jövőjéért. És hogyan is ne fordítanánk résztvevő szorongással, de
egyszersmind kiolthatatlan bizalommal teli tekintetünket arra a Földre,
amelynek a Fia vagy?
Szent II. János Pál pápa

 
A mai olvasmány és a zsoltár szövege itt olvasható:
http://igenaptar.katolikus.hu/
 
A mai evangélium és elmélkedés szövege itt hallgatható meg:
http://evangelium.katolikus.hu/audio/NE20151229.mp3
 
_______________________________________________
Evangelium minden nap
http://www.evangelium365.hu/

Evangelium@lista.hcbc.hu
http://lista.hcbc.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/evangelium

Nincsenek megjegyzések:

Blogarchívum