2013. szeptember 6., péntek

[Evangelium] 2013-09-06

2013. szeptember 6. – Péntek

Egy alkalommal a farizeusok és írástudók így szóltak Jézushoz: János
tanítványai gyakran böjtölnek és imádkoznak, és ugyanígy a farizeusok
tanítványai is; a tieid azonban csak esznek-isznak. Jézus így felelt
nekik: Csak nem foghatjátok böjtre a násznépet, amíg vele van a vőlegény?
Eljön az idő, amikor elviszik a vőlegényt: akkor majd böjtölnek.
Példabeszédet is mondott nekik: Senki sem hasít ki új ruhából foltot, hogy
ócska ruhára tegye. Hiszen így az újat is elszakítja, és az ócska ruhára
sem illik az új folt. Senki sem tölt új bort régi tömlőkbe, mert az új bor
szétszakítja a tömlőket; a bor kiömlik, és a tömlők is tönkremennek. Az új
bor új tömlőbe való: akkor mindkettő megmarad. Aki óbort iszik, nem
kívánja az újat, mert azt mondja: Jobb az óbor.
Lk 5,33-39

Elmélkedés:

Jézus tanítása újdonság volt az emberek számára, mert miként a hegyi
beszéd lezárásaként az evangélista megjegyzi: „úgy tanított, mint akinek
hatalma van, s nem úgy, mint az írástudók" (Mt 7,29). Mondhatnánk, hogy az
írástudók csak üres szavakat mondtak, de azok nélkülözték a belső erőt.
Jézus szava viszont embert alakító, a bűnöst megtérésre indító erővel
rendelkezett. A törvénnyel kapcsolatos jézusi tanítás szintén az újdonság
erejével hatott, mégpedig abban az értelemben, hogy a régi tanítás
lényegi, Istentől eredetileg szándékolt elemének megújítására törekszik.
Talán éppen az újdonság miatt nem hallgatták szívesen őt az írástudók.
Szavaiban az egész vallási élet felbolygatását érezték, és semmiképpen sem
akartak vallási forradalmat. Ők inkább a hagyományhoz ragaszkodtak és a
sok évszázados vallási gyakorlatot részesítették előnyben. A hagyományok
tisztelete és az értékek megőrzése rendkívül fontos, de azt a veszélyt
rejti magában, hogy megakadályozza a fejlődést. Új ruháról és új borról
beszél Jézus a mai evangéliumban. A Szentírásban két különböző jelentéssel
fordul elő az „új" szó. Egyrészt jelenti, ami fiatal, azaz időben új,
másrészt arra vonatkozik, ami természetében új, minőségileg jobb, mint a
korábbiak. E jelentéstartalmakhoz járul az is, hogy minden új dolog szent,
azaz például az újszülötteket vagy a termés zsengéjét Istennek szentelték.
Jézus tanítása abban az értelemben jelent újat, hogy különbözik az
ószövetségi törvény tanításától. Az isteni törvény lényege megmarad, de
meg kell újulnia. Jézus új tanítása bennünket is megújít lélekben. Ha
átjárja szívünket szava, igazi lelki megújulást fogunk tapasztalni
életünkben.
© Horváth István Sándor
 
 

Imádság:

Istenünk, Fiad, Jézus országod örömhírét hirdette, gyógyulást hozott a
betegeknek, szabadulást mindazoknak, akiket fogva tart a bűn, a gyöngeség,
világosságot hozott azoknak, akik elvakultan, önmagukba zárkózva élnek.
Add, hogy életünket őhozzá tudjuk alakítani, aki a törvényt nem
megszüntetni jött. Add, hogy életünkön változtatni tudjunk. Add, hogy ne
öntelten éljünk, hanem figyeljünk mindig Őrá, aki botránykő azoknak, akik
nem fogadják el, de akik befogadják, azoknak a számára az élet teljessége.

 
A mai evangélium és elmélkedés szövege itt hallgatható meg:
http://evangelium.katolikus.hu/audio/NE20130906.mp3
 
_______________________________________________
Evangelium minden nap
http://www.evangelium365.hu/

Evangelium@lista.hcbc.hu
http://lista.hcbc.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/evangelium

Nincsenek megjegyzések:

Blogarchívum