2011. május 29., vasárnap

[Evangelium] 2011-05-29

2011. május 29. – Húsvét 6. vasárnapja

Abban az időben Jézus így szólt tanítványaihoz: Ha szerettek engem,
tartsátok meg parancsaimat. Én pedig kérni fogom az Atyát, és ő más
Vigasztalót ad majd nektek: az Igazság Lelkét, aki örökre veletek
marad. A világ nem kaphatja meg, mert nem látja és nem ismeri. De ti
ismeritek őt, mert veletek marad és bennetek lakik. Nem hagylak árván
titeket: visszajövök hozzátok. Rövid idő, és már nem lát engem a világ.
Ti azonban láttok, mert én élek, és ti is élni fogtok.
Azon a napon megtudjátok majd, hogy én Atyámban vagyok, ti énbennem, én
pedig tibennetek. Aki ismeri és teljesíti parancsaimat, az szeret
engem. Aki pedig szeret engem, azt Atyám is szereti, én is szeretni
fogom, és én megmutatom neki magamat.
Jn 14,15–21


Elmélkedés:
Megtapasztalni Isten szeretetét
Néhány esztendővel ezelőtt a plébániai közösségből egy fiatal lány,
akit akár Eszternek is nevezhetünk, azzal keresett meg, hogy segítsek
neki egy búcsúbeszéd megírásában. A szüleivel egyetértésben úgy
döntött, hogy a következő tanévben másik iskolában folytatja a
tanulmányait és év végén szeretett volna megfelelő módon elköszönni
osztálytársaitól, barátaitól és tanáraitól. Eszter nagyon komoly lány,
nem akart éjszakai búcsúbulit, hanem arra gondolt, hogy majd az utolsó
napon az iskolában szépen elköszön mindenkitől. Nem tartottam furcsának
a kérését, mert hát kihez is fordulhatott volna, ha nem egy paphoz, aki
rendszeresen mond beszédeket, prédikációkat. Eszter inkább csak a szép
élményeket akarta felidézni a beszédben, de ennek ellenére a
búcsúbeszéde nem sikerült vidámra. Mert általában a búcsúzások nem
szoktak vidámak lenni. Sőt, sok esetben sebet hagynak az egyik vagy
mindkét félben, gondoljunk csak a fiatalokra, akik egy örökké tartónak
hitt szerelem után szakítanak egymással. A búcsúzás, főként, ha örökre
búcsút kell vennünk valakitől, akit szerettünk, bizony nagyon
fájdalmas. Az ilyen helyzetekben nincs helye az üres fecsegésnek,
ilyenkor csak a legfontosabbakat szoktuk elmondani.
A mai evangéliumban Jézusnak az utolsó vacsorán elmondott
búcsúbeszédéből hallottunk egy részletet. A szentírástudósok szerint ez
a beszéd tulajdonképpen Jézus végrendelete. János evangélista ugyan
egészen hosszan és részletesen írja le a beszédet, de mégsem érezzük,
hogy egyetlen szava is felesleges volna. A beszéddel Jézus fel akarja
készíteni tanítványait arra az időre, amikor ő már nem lesz köztük.
Távozása azonban nem jelenti azt, hogy végleg elhagyná vagy magára
hagyná övéit, hiszen az általa megígért és az Atyától eljövő Szentlélek
által továbbra is velük fog maradni. És ezt Jézus komolyan gondolja!
Miért mondom ezt? Amikor valakitől búcsút veszünk, megígérjük, hogy
majd hamarosan találkozunk. Közben persze meg vagyunk győződve arról,
hogy ezt az ígéretet nem tartjuk meg, soha többé nem fogunk találkozni,
de mégis ezt mondjuk, talán azért, hogy megkönnyítsük a búcsú
pillanatát. Szerintem mindenki fel tud idézni a saját életéből ilyen
búcsúzást és ilyen érzést. Jézus azonban nem ilyen értelemben beszél
arról, hogy távozását követően hamarosan viszontlátják őt tanítványai
és örökre velük marad. Ő ezt nagyon is komolyan gondolja és szándéka
meg is valósul a Szentlélek eljövetelével.
Érdemes odafigyelnünk arra, hogy eljövetele és jelenléte folyamatos.
Nem arról van szó csupán, hogy egyszer eljön, egyszer láthatják majd
őt, hanem hogy örökre velünk marad. Éppen ezért ugyanilyen folyamatosan
teljesítendőnek kell tartanunk az ő parancsainak megtartását is. „Ha
szerettek engem, tartsátok meg parancsaimat!" – mondja a mi Urunk.
Félreértenénk szavait, ha azt gondolnánk, hogy majd egyszer, egy
alkalommal mindenki lehetőséget kap arra, hogy engedelmességével
kimutassa szeretetét Isten iránt. Sokkal inkább arról lehet itt szó,
hogy életünk minden percében az isteni akarat, szándék és az isteni
parancsok vezessenek minket!
Egyesek talán a haszonelvűségből kiindulva, mások bizonyára az isteni
jutalmazás reményében azt kérdezik: mi hasznom van abból, milyen
gyümölcsök fakadnak számomra abból, ha megtartom Isten parancsait? A
válasz egyszerű: megtapasztalom Isten szeretetét, folyamatosan érezni
fogom életemben Isten jóságát és szeretetét. Jézus egész földi életében
érezte az Atya szeretetét, s ennek tudata határozta meg az ő
küldetését. Legyen a mi életünk vezérelve is a szeretetből fakadó,
Isten iránti engedelmesség!
© Horváth István Sándor


Imádság:
Uram, Jézus! Az irántad és a mennyei Atya iránt érzett szeretetem
csekély viszonzása a felém áradó végtelen isteni szeretetnek.
Parancsaid teljesítése nyitja meg számomra a szeretet kapuját, amely a
veled való egységhez és közösséghez vezet. Veled szeretnék élni, a te
szeretetedben. Taníts meg engem az önzetlen szeretetre, hogy mindig
önmagamat adjam a szeretetben, miként te is tetted, amikor szeretetből
feláldoztad magadat értem és minden emberért.
_______________________________________________
Evangelium minden nap
http://www.evangelium365.hu/

Evangelium@lista.hcbc.hu
http://lista.hcbc.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/evangelium

Nincsenek megjegyzések:

Blogarchívum