Boldogasszony)
Amikor Mózes törvénye szerint elteltek Mária tisztulásának napjai,
fölvitték Jézust Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak, amint az Úr
törvénye előírja: „Minden elsőszülött fiú az Úr szent tulajdona". Ekkor
kellett Máriának, ugyancsak az Úr törvénye szerint, „egy pár gerlét vagy
két galambfiókát" tisztulási áldozatul bemutatnia. És íme, volt
Jeruzsálemben egy Simeon nevű férfiú, egy igaz és istenfélő ember, aki
Izrael vigaszára várt, és a Szentlélek lakott benne. A Szentlélek
kinyilatkoztatta neki, hogy nem lát halált addig, míg nem látja az Úr
Fölkentjét. A Lélek arra indította, hogy menjen a templomba, amikor a
gyermek Jézust odavitték szülei, hogy a törvény előírásai szerint
cselekedjenek vele. Simeon a karjára vette őt, és így magasztalta Istent:
Most már elbocsáthatod szolgádat, Uram,
szavaid szerint békességben,
mert szemeim meglátták Szabadításodat,
melyet minden nemzet számára készítettél,
hogy világosság legyen: kinyilatkoztatás a pogányoknak,
és dicsőség népednek, Izraelnek.
Jézus atyja és anyja ámulva hallgatták mindazt, amit Simeon mondott.
Simeon pedig megáldotta őket, és így szólt Máriához, Jézus anyjához: „Lám,
e gyermek által sokan elbuknak és sokan feltámadnak Izraelben! Az
ellentmondás jele lesz ő – még a te lelkedet is tőr járja át –, hogy
napfényre kerüljenek sok szívnek titkos gondolatai!" Ott volt Anna
prófétanő is, Fánuel leánya Áser törzséből. Idős volt már, napjai
előrehaladtak. Leánykora után hét évig élt férjével, majd özvegyen érte
meg a nyolcvannegyedik évét. Nem hagyta el a templomot soha, böjtölve és
imádkozva szolgálta Istent éjjel és nappal. Abban az órában is odament,
dicsőítette Istent, és beszélt a gyermekről mindazoknak, akik Jeruzsálem
megváltására vártak.
Miután az Úr törvénye szerint elvégeztek mindent, visszatértek városukba,
a galileai Názáretbe. A gyermek pedig növekedett és erősödött; eltelt
bölcsességgel, és Isten kedvét lelte benne.
Lk 2,22-40
Elmélkedés:
A mai ünnep hivatalos elnevezése: Urunk bemutatása. A név arra utal, hogy
negyven nappal Jézus születése, azaz karácsony után a mózesi törvények
szerint Mária és József elvitték az újszülöttet a jeruzsálemi templomba,
hogy ott bemutassák Istennek, hálát adjanak születéséért és egyúttal
bemutassák az ilyenkor szokásos áldozatot. Az ünnep sajátos magyar
elnevezése: Gyertyaszentelő Boldogasszony, amely név inkább azt sugallja,
hogy Mária-ünnepről van szó. Természetesen értelmetlen volna vitát kezdeni
arról, hogy akkor most valójában Jézust ünnepeljük vagy Máriát ezen a
napon, hiszen vallásos tiszteletünk, imánk és hálaadásunk mindkettőjük
felé száll.
Lukács evangélista, aki írását elsősorban nem a zsidóságból, hanem a
pogányságból a krisztusi hitre térteknek szánja, részletesen leírja a
bemutatás okát és megmagyarázza a zsidó törvényeket, hiszen művének
címzettjei nem ismerhették ezeket. Ezt követően tér rá Simeon és Anna
prófétanő jelenlétére. Mindketten azokat a nemzedékeket képviselik, akik
az ószövetségi időkben a megváltó jövetelére vártak. Hálaadásuk most azért
szól a mindenható Isten felé, mert nem csupán várhatták, hanem meg is
pillanthatták a megváltót, ezért is örvendeznek nagy örömmel az isteni
ígéret beteljesedésén.
A mai ünnep erősíti bennünk a hitet, hogy Isten ígéretei mindig valóra
válnak a történelemben és a személyek életében.
© Horváth István Sándor
Imádság:
Istenünk, segíts, hogy örömhíredet hirdethessük! Add, hogy hívásodra
mindig figyelni tudjunk! Te azt kívánod, hogy az emberek szabadon
kövessenek Téged. Nyisd meg, kérünk, az emberek szemét, hogy meglássák az
evangélium fényét. Nyisd meg az emberek szívét, hogy befogadják a Te igéd
igazságát, és boldogok legyenek, mert az örömhírben életet találnak.
A mai olvasmány és a zsoltár szövege itt olvasható:
http://igenaptar.katolikus.hu/
A mai evangélium és elmélkedés szövege itt hallgatható meg:
http://evangelium.katolikus.hu/audio/NE20170202.mp3
_______________________________________________
Evangélium365
http://www.evangelium365.hu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése